Ta witryna wykorzystuje pliki cookies by zarządzać sesją użytkownika. Cookies używane są także do monitorowania statystyk strony, oraz zarządzania reklamami.
W kazdej chwili możesz wyłączyć cookies. Wyłączenie ciasteczek może spowodować nieprawidłowe działanie witryny. Więcej w naszej polityce prywatności.

Dodaj szkolenie - zarejestruj się | Odzyskaj hasło

Rewolucje w nauce

Napisany przez szkolenia24h.pl dnia 2008-07-21 14:04:41. Aktualizowano 2024-05-08 07:12:38

Rewolucja naukowa - gwałtowne przejście od jednego do drugiego sposobu widzenia świata o odmiennych założeniach i kanonach naukowości, powodujące przewartościowanie panującego w nauce paradygmatu. To oczywiście definicja oparta na poglądach myślicieli. Idąc dalej tym torem myślenia warto zastanowić się na tym, z jakim typem nauki mamy obecnie do czynienia?

Rewolucja naukowa - gwałtowne przejście od jednego do drugiego sposobu widzenia świata o odmiennych założeniach i kanonach naukowości, powodujące przewartościowanie panującego w nauce paradygmatu. To oczywiście definicja oparta na poglądach myślicieli. Idąc dalej tym torem myślenia warto zastanowić się na tym, z jakim typem nauki mamy obecnie do czynienia?

Rewolucje są to dość rzadkie i krótkie epizody w dziejach nauki, przetykane znacznie dłuższymi okresami nauki normalnej. Jest to ujęcie Thomasa Kuhna.  Nauka normalna to taka w szkolnej klasie, nauka nowoczesna to ta z wykorzystaniem komputera i Internetu.
Nauka kiedyś kojarzyła się jednoznacznie, a mianowicie uczeń plus książka równa się wiedza. Tak było jeszcze 10 – 15 lat temu, kiedy to posiadanie całego kompletu encyklopedii popularnej było czymś wyjątkowym i świadczyło o zaradności mieszkańców domu. Dzieci mniej lub bardziej chętnie wędrowały do bibliotek w poszukiwaniu lektur, czy bardziej specjalistycznych książek potrzebnych do nauki w szkołach średnich i na studiach. Standardem było pożyczanie książek wymaganych przez nauczycieli w szkołach, bądź też przekazywanie podręczników młodszemu rodzeństwu. Tak właśnie było, o czym zapewne dzisiejsze pokolenie nastolatków nie może mieć pojęcia. Posiadanie książek miało jakąś wartość i to nie tylko materialną ale przede wszystkim wartość emocjonalną – człowiek był dumny z samego posiadania, cieszył się z powiększania swojego księgozbioru, tak jakby ten martwy przedmiot miał wartość ogromną, wartość za którą można by kupić pół wioski. W „tamtych” czasach człowiek cieszył się z wielu rzeczy, które obecnie nie mają żadnej wartości, przykładem tego mogą być na przykład kasety magnetofonowe do nauki języków obcych, które to miały ukazać nam nowoczesne metody nauki chociażby języka. Ta metoda oczywiście znalazła swoich odbiorców i wielbicieli i pociągnęła za sobą rozwój dalszej technologii edukacyjnej. Do tych najmodniejszych wówczas sposobów zdobywania wiedzy zaliczano wymianę studentów zza granicy, wyjazdy językowe do krajów anglosaskich, itp. Wartość miały albumy, ilustrowane przewodniki, czy tak banalne obecnie widokówki i znaczki z wizerunkami miast, herbów, czy tropikalnych zwierząt.

Obecnie na wszystko posiadamy zamienniki i tak: na zwykłą naukę mamy obecnie – e-learning, na zwykłą encyklopedię – wikipedię, na zwykłą kartkę pocztową – maila, na zwykłą gazetę e-prasę, na zwykłą grę planszową – grę interaktywną Internetową. Przykłady można mnożyć i mnożyć, bo przecież mamy także e-sklepy, e-apteki, czy e-podpisy elektroniczne. Także widać z tego wyraźne, że nauka nie mogła oprzeć się nowością technicznym, a może właściwie właśnie jej nie wolno i nie wypada opierać się takim rozwiązaniom?  

Nauka normalna jest zjawiskiem dla nauki niebezpiecznym, ponieważ doprowadzić może do końca autentycznej refleksji naukowej. Jest to ujęcie Karla Poppera. Nauka normalna można przypuszczać, że to nauka oparta na podręczniku, czyli typowej książce z podejścia Karla Poppera wynika, że powinna być uzupełniana innymi metodami, po to, aby była wydajniejsza i bardziej twórcza. I tak też się obecnie dzieje, dzieciaki w szkole zachęcane są do odkrywania wiedzy w nietuzinkowy sposób poprzez wyszukiwarki internetowe, poprzez komunikowanie się z osobami z odległych zakątków świata, a wszystko za sprawą komputera z Internetem. Dzieci, młodzież, ale i dorośli powoli odchodzą od czytania papierowej prasy codziennej na rzecz e-prasy. A nauka na wyższych uczelniach coraz częściej powiązana jest z korzystaniem z tak zwanych platform edukacyjnych specjalnie zakupionych dla studentów.

Posiadanie „zwykłych” książek nikogo już nie zachwyca i nikogo tym bardziej nie dziwi, teraz dziwi brak komputera z dostępem do Internetu. O tym, co kiedyś było szczytem osiągnięć edukacyjnych pamiętają tylko ci, którzy w „tamtych” czasach uczyli się. Oni zapewne doceniają postęp technologiczny, który z pewnością ułatwia życie współczesnego człowieka. I chociaż przejście z maszyny do pisania na klawiaturę komputerową nie dla wszystkich było prostym zadaniem, to obecnie doceniamy i lubimy swoje komputery. Wręcz nie wyobrażamy sobie bez nich pracy i życia.

Technologia wkradła się nawet w dziedzinę szkoleń i kursów, bo tu też zwykła klasa z wykładowcą i nauka z podręczników mało kogo już przyciągnie. Ośrodki szkoleniowe także wprowadziły e-kursy, aby dostosować swoją ofertę do potrzeb rynku, do współczesności.
A co przyniesie nam przyszłość? Jak bardzo jeszcze zmieni się podejście do nauki? Jak mocno technologia wkradnie się do naszego życia? Poczekamy, zobaczymy…

M-S-M

Społecznościowe

Uważasz, że artykuł jest ciekawy? Daj go poznać innym!

Kategorie szkoleń

Typy szkoleń: Zapisz się na newsletter. Napisz jakiego szkolenia szukasz - Rynek szkoleń

Współpraca

AVENHANSEN Szkolenia AVENHANSEN
 Akademia MDDP

Dołącz do nas



Rewolucje w nauce - Szkolenia, kursy, ciekawe artykuły na temat szkoleń. Informacje binzesowe oraz na temat podnoszenia swojej wiedzy.

© 2010 - 2024 Aplit.pl Wszelkie prawa zastrzeżone.